Nowe wiadomości

  • Czy żarówki ksenonowe lepiej działają w nocy?

    Artykuł odpowiada na pytanie jakiego oświetlenia używać po zmroku

    czytaj więcej

Lampy ksenonowe

Kto dzisiaj nie marzy o ksenonach? Co to takiego i czym różnią się tak zwane biksenony od ksenonów? Ksenony to właściwie potoczna nazwa najnowszego typu oświetlenia samochodowego. Wzięła się ona od pierwiastka chemicznego (Xe). Jest to odkryty pod koniec dziewiętnastego wieku gaz szlachetny, który z końcem ubiegłego wieku zaczął być stosowany w przemyśle samochodowym, a konkretnie w elektryce. Gaz ten został użyty jako wypełnienie nowego typu żarówki, zwanej palnikiem ksenonowym. Wygląda on zupełnie inaczej niż żarówka halogenowa, do tej pory stosowana w oświetleniu samochodowym. Palnik lub żarnik ksenonowy to bańka wypełniona ksenonem i elektrodami.

Oświetlenie ksenonowe różni się od klasycznego pod wieloma względami. Cecha, na którą zwracamy w pierwszej kolejności uwagę to barwa światła. Ksenon wytwarza bardzo jasny, wręcz biały strumień światła, zbliżony kolorem do światła słonecznego. Barwa dostępna jest w kilku wariantach do wyboru. Drugą cechą jest oszczędność. Dzięki zastosowaniu gazu szlachetnego, ksenonu reflektory nowego typu zużywają zaledwie 35 W, a tradycyjne światła 55 W. Oszczędność energii przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Oszczędzamy jednak nie tylko na Wattach, ale również na nowych żarówkach, bowiem żarnik ksenonowy ma zazwyczaj dłuższą żywotność niż czas użytkowania samochodu i wynosi ok. 3000 godzin. Dla porównania, zwykła żarówka halogenowa wystarcza jedynie na 300 godzin. Kolejną cechą jest zwiększona widoczność na drodze, ponieważ strumień światła o źródle w postaci ksenonu zapewnia nawet o 200% lepszy efekt. Dzięki temu zostaje zwiększone bezpieczeństwo na drodze, szczególnie w nocy. Ponadto światła ksenonowe nie oślepiają kierowców z naprzeciwka i nie zmieniają rzeczywistej barwy oświetlanego otoczenia. 

Kolejną cechą jest oczywiście wygląd zewnętrzny samochodu. Reflektory ksenonowe dodają pojazdowi atrakcyjności i wyrazu. Tym zwykle sugerują się kierowcy, którzy zlecają montaż ksenonów w swoim samochodzie. Należy jednak pamiętać o tym, że wszelka ingerencja w oryginalne oświetlenie skutkuje utratą homologacji, czyli możliwości dopuszczenia do ruchu drogowego. Należy się więc w tym przypadku liczyć z utratą dowodu rejestracyjnego przy ewentualnej kontroli. Dotyczy to jednak wyłącznie montowania całego układu ksenonowego wzorem fabrycznego oświetlenia w nowych samochodach. Dopuszczalne jest bowiem stosowanie imitacji ksenonów w postaci samych żarówek. 

Ksenony dostępne są w kilku wariantach w zależności od rodzaju układu. Możemy zdecydować się na przetwornicę cyfrową lub analogową, przetwornicę ze zintegrowanym zapłonnikiem lub osobnym oraz zestawem, który stanowią bądź same ksenony, bądź też biksenony. W ksenonach cały układ działa w ten sposób, że gaz jest źródłem wyłącznie świateł mijania, a światła drogowe mają postać lamp halogenowych zainstalowanych dodatkowo. Biksenony to również nazwa potoczna. W tym przypadku lampa wyładowcza świeci nieustannie, a specjalny układ optyczny o możliwych zmiennych parametrach wytwarza strumień dla świateł mijania i drogowych w razie potrzeby. 

Oba rodzaje, zarówno ksenony, jak i biksenony są rodzajem lamp metalohalogenkowych, ale ich układ wygląda zupełnie inaczej. Przede wszystkim światła ksenonowe wymagają wytworzonego odpowiednio wysokiego napięcia rozruchowego o wartości około 21 kV. Napięcie to następnie maleje do około 85 V i staje się tak zwanym napięciem podtrzymującym. Mimo tak wysokiego napięcia, ksenony i biksenony są bardzo oszczędne. Dzięki temu są coraz powszechniej stosowane w przemyśle samochodowym. Od lat dziewięćdziesiątych u biegłego wieku zastosowanie rośnie, ale współcześnie nie są już one wyłącznie kojarzone z ekskluzywnymi limuzynami. Coraz więcej samochodów posiada tego typu oświetlenie, ku zadowoleniu użytkowników. Jest ono faktycznie bardziej wydajne i skuteczne. Współcześnie przeprowadzane są badania, mające na celu ulepszenie oświetlenia samochodowego w celu jeszcze większej widoczności i poprawy bezpieczeństwa na drodze.