Nowe wiadomości

  • Czy żarówki ksenonowe lepiej działają w nocy?

    Artykuł odpowiada na pytanie jakiego oświetlenia używać po zmroku

    czytaj więcej

Czy żarówki samochodowe ksenonowe zwiększają komfort jazdy?

Jazda po zmroku bez włączonych świateł drogowych z pewnością nie jest bezpiecznym rozwiązaniem. Utrzymywanie płynności ruchu utrudniają także zbyt mocne lub nieprawidłowo ustawione światła, które oślepiają kierowców, doprowadzają do zwężania ich źrenic i sprawiają, że droga, po której się poruszają, wydaje się być znacznie ciemniejsza, niż jest w rzeczywistości. Z tego też powodu, w każdej sytuacji, w której należałoby szybko ominąć przeszkodę lub błyskawicznie zareagować, maleje szansa na dokładne wykonanie tego zadania. Poruszanie się po zmroku w przestrzeni miejskiej lub w każdym innym terenie zabudowanym, ułatwia z pewnością zewnętrzne światło, pochodzące chociażby z ulicznych latarni czy reklamowych neonów. Kiedy jednak wyjeżdża się na drogę łączącą poszczególne miejscowości, a w szczególności te, które przechodzą przez tereny zalesione, widoczność jest niemal zerowa i trasę trzeba oświetlać za pomocą żarówek pochodzących bezpośrednio z samego pojazdu.

Obecnie ciągle jeszcze najpopularniejsze są żarówki halogenowe, stanowiące najpowszechniejsze wyposażenie przednich reflektorów samochodowych. Pomimo tego, że pojawiły się już nowoczesne żarówki samochodowe ksenonowe oraz ich nowsza odmiana, czyli biksenony, nie zawsze stanowią one podstawowe wyposażenie regularnie użytkowanych pojazdów. Halogeny wyparły mniej trwały i gorszy jakościowo wolfram i umożliwiły uzyskanie lepszej barwy światła bez wywoływania zjawiska czernienia szklanej powłoki żarówki. Dzięki temu, że odpowiednie związki jodu i bromu ochraniają wewnętrzne ścianki przed osadzaniem się na nich wolframu, może się on od nich odbijać i powrotem osiadać na żarniku, wydłużając tym samym czas eksploatacji takiej żarówki.

Oświetlenie samochodowe jest podstawowym czynnikiem, które ma za zadanie zwiększać nasze bezpieczeństwo, musi być ono jednak używane zgodnie z przeznaczeniem i podstawowymi zasadami ruchu drogowego. Zdecydowanie łatwiej nam się po ruszać po ciemku, kiedy jesteśmy jednymi kierowcami na jezdni. Uruchomienie długich świateł pozwala na zwiększenie pola widoczności i poruszanie się pewniej i sprawniej. Kiedy jednak z naprzeciwka wyłaniają się kolejne pojazdy, sytuacja wymusza na nas skrócenie luminacji świateł i przygotowanie się na ograniczenie naszej widoczności. Wywołuje to bez wątpienia dyskomfort podczas prowadzenia pojazdu i naraża na chwilowe oślepienie. Jednocześnie im większy ruch na drodze i więcej świateł, tym silniejsze zmęczenie kierowcy i gorsza koordynacja ruchowa.

Nowoczesne żarówki samochodowe ksenonowe, posiadają wiele cech, mających ułatwić sterowanie pojazdem i wytwarzać jednocześnie światła mijania i drogowe. Ułatwiają to biksenony, czyli lampy biksenonowe, które wyposażone są w moduł projektowy z ruchomą przesłoną, odpowiadającą za prawidłowy i odpowiedni rozkład światła. Oprócz wielu zalet, żarówki samochodowe ksenonowe mają też swoje wady, a podstawową jest taka, że ksenony i biksenony są niewymienne, dlatego też zdecydowanie odradza się wykręcanie ich na własną rękę. Ze względu na możliwość bezpośredniego kontaktu z wysokim napięciem elektrycznym, wzrasta ryzyko poparzenia czy też porażenia prądem. Z tego też powodu zaleca się ich montaż czy wymianę tylko i wyłącznie w wyspecjalizowanym warsztacie, pod kontrolą profesjonalnych fachowców. Żarówki samochodowe ksenonowe stosowane są chętnie w reflektorach projekcyjnych i refleksyjnych i do ich głównych zalet zaliczane jest przede wszystkim to, że ich obecność w pojeździe zdecydowanie ułatwia jazdę. Ksenony i biksenony zapewniają przede wszystkim zwiększoną widoczność pojazdu zarówno podczas zmierzchu, jak i po zapadnięciu zmroku. Korzystne jest także to, że tego typu żarówki są zdecydowanie trwalsze od tradycyjnych lamp halogenowych a ich energia pozostaje na wysokim poziomie nawet do dwóch tysięcy godzin. Świecą też zdecydowanie intensywniej, dzięki czemu poszerzają pole widzenia, przy jednoczesnym zachowaniu minimalnego poboru mocy, ochraniają także wzrok kierowcy przed niekorzystnym wpływem promieniowania ultrafioletowego.

Oczywiście dużo łatwiej prowadzi się pojazd w sytuacji, która dostarcza nam dodatkowe oświetlenie zewnętrzne w postaci lamp lub naturalnego światła miejskiego. Nawet bowiem żarówki samochodowe ksenonowe nie są w stanie całkowicie zatroszczyć się o wzrok zmotoryzowanych, jeżeli warunki zewnętrzne są wyjątkowo niesprzyjające. Oświetlenie drogowe pozwala więc ograniczyć liczbę wypadków, co automatycznie przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa na ulicy, chroni dobro osobiste samego kierowcy, ponieważ minimalizuje ryzyko napadów czy kradzieży, oraz zmniejsza nieprzyjemne uczucie dyskomfortu i ogranicza znacznie zmęczenie prowadzącego pojazd. Przejeżdżając po zmroku przez centrum miasta czujemy się bowiem znacznie swobodniej, niż na pustej, leśnej drodze.

Ze względu na to, że rozwój nowych technologii i technik produkowania samochodów, pojawiła się konieczność zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa wszystkich zmotoryzowanych, a poza sprawnym układem hamulcowym, równie ważne są różne rodzaje świateł, które pojawiają się w pojazdach. Kiedyś lampy samochodowe służyły tylko i wyłącznie do lekkiego oświetlania trasy przejazdu, dzisiaj posiadają też kompetencje komunikacyjne, informujące współuczestników w ruchu drogowym o technicznej awarii lub planowanych manewrach.